Alkalmi foglalkoztatás adóterhei a 2025. évben
Megéri-e még alkalmi munkavállalókat* foglalkoztatni?
2025. február 1-étől az adótörvények módosításra kerültek, az eddigi egyszerűsített foglalkoztatás tételes közterhe mértéke megváltozott. A közterhet a mindenkori minimálbérhez igazították, 2022. 07. 01. óta a minimálbér 1 %-a volt, 2025. 02. 01.-től a minimálbér 1,5 %-át kell megfizetni minden napra, amikor alkalmi munkavállalót foglalkoztatunk. Ennek mértéke jelenleg 4.400 Ft/nap, ami jelentősen megnöveli az alkalmi foglalkoztatás költségeit.
A változások kapcsán érdemes ismét megvizsgálni, megéri-e még mindig alkalmi munkavállalót alkalmazni vagy érdemesebb munkaviszonyba bejelenteni a foglalkoztatottat?
Nézzünk rá néhány példát:
KIVA-s cég, minimálbéres fizetés esetén az alábbiak szerint alakulnak a nettó bérek és a közterhek:
A példában látható, hogy az EFO-s foglalkoztatás 15 napra jutó költsége összességében magasabb, mint az azonos időszakra munkaviszonyba jelentenénk be a dolgozót, azonban az Adóhivatalnak befizetendő adó még mindig alacsonyabb a munkaviszonyos alkalmazásban jelentkező adóteherhez képest, míg a munkavállaó számára kifizethető nettó bér jelentősen kedvezőbb.
Az EFO esetében a munkavállalók felé lényegesen magasabb nettó jövedelem kommunikálható alacsonyabb összes költség mellett, hiszen a munkaviszonyos foglakoztatás esetében a teljes költségünkből a kifizethető bér 60%-ot tesz ki, addig az alkalmi foglalkoztatás esetében ez 80 %.
De nézzük meg, mi a helyzet, ha a cég TAO szerinti adózással állapítja meg adókötelezettségeit:
A munkaviszonyos foglalkoztatásnak így még magasabb a költsége, azonban csak az Adóhivatal felé teljesítendő adófizetési kötelezettségünk nő meg, a dolgozónak kifizethető nettó bér nem változik. Az alkalmi foglalkoztatás számai megegyeznek a korábban a KIVA esetében bemutatottal.
Ebben az esetben is ugyanazt állapíthatjuk meg, az alkalmi foglalkoztatás teljes költsége magasabb a munkaviszonynál, de míg a munkaviszony esetében a teljes költség 59 %-a fizethető ki a dolgozónak, addig az alkalmi foglalkoztatás esetén maradt a közel 80%-os arány.
A nettó bér arányt vizsgálva kicsivel még kedvezőbb a helyzet, ha az összehasonlítást a garantált minimálbér számaival számítjuk ki, a nettó bér aránya megközelíti a 83 %-ot
Összességében láthatjuk, hogy az alkalmi munkavállaló foglalkoztatása még mindig jobb megoldás a rövidtávú alkalmazás esetére, mint ha bejelentenénk állandó munkavállalóként, a teljes költségen belül kifizethető munkabér aránya sokkal magasabb.
*EFO-s bérként a példákban a mentesített keretösszeggel számoltam, ez a maximálisan egy napra egyéb más adóteherrel nem terhelt, kifizethető napibér
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) szabályai 2025-ben több jelentős változáson mennek keresztül, amelyek közül néhány 2025. február 1-jétől lép hatályba. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb módosításokat:
Közterhek növekedése:
- Alkalmi munka esetén: 2025. február 1-jétől a munkáltató által fizetendő közteher a minimálbér 1,5%-ára emelkedik, ami a 2025-ös minimálbér alapján napi 4 400 Ft/fő összeget jelent.
- Mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén: A közteher mértéke a minimálbér 0,75%-ára nő, ami napi 2 200 Ft/fő közteher fizetését jelenti.
Turisztikai idénymunka (ezzel sok gond van, hogy ki alkalmazhatja, ezért emelem ki):
1. a munkáltató úgynevezett kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatást nyújtson. Ide a jelenlegi szabályok szerint kizárólag az idegenvezetői, a lovas szolgáltató, a szálláshely-szolgáltatási, a tartós szálláshasználati szolgáltatási, valamint az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység tartozik
2. a munka idényjellegű legyen: vagyis az évnek egy adott időszakához, időpontjához, évszakához igazodjon.
Munkavállalói napok korlátozása:
Július 1-jétől egy magánszemély évente legfeljebb 120 napot dolgozhat EFO keretében, függetlenül attól, hogy hány munkáltatónál végez munkát. Ezt a korlátozást a munkáltatók az adóhatóság által biztosított elektronikus lekérdezési lehetőséggel ellenőrizhetik a foglalkoztatás megkezdése előtt.
Ez azt jelenti, hogy megszűnik a foglalkoztatóként rendelkezésre álló maximum 90 nap.
Helyette a magánszemélynél kell majd vizsgálni azt, hogy az éves, együttes efos foglalkoztatási napjainak száma meghaladta-e a 120 napot. Ennek vizsgálatához foglalkoztatók részére az állami adó- és vámhatóság elektronikus lekérdezési lehetőséget fog biztosítani.
Minimálisan fizetendő bérek:
Január 1-jétől az egyszerűsített foglalkoztatás keretében az alábbi minimális órabéreket kell biztosítani:
Szakképzettséget nem igénylő munkakörökben: A minimálbér (1 672 Ft/óra) 85%-a, azaz 1 422 Ft/óra.
Szakképzettséget igénylő munkakörökben: A garantált bérminimum (2 005 Ft/óra) 87%-a, azaz 1 745 Ft/óra.
Mentesített keretösszegek:
Az egyszerűsített foglalkoztatásból származó jövedelem adómentességének felső határa napi szinten:
- Minimálbér esetén: 17 394 Ft.
- Garantált bérminimum esetén: 20 852 Ft.
Kell munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) és munkabér elszámolás, vagy ezek kiválthatók az egyszerűsített munkaszerződéssel.
Az egyszerűsített foglalkoztatott részére a bért az utolsó munkanapól számított 5. munkanapon ki kell fizetni, az igazolást a foglalkoztatásról ki kell adni. Ez minden egyes bejelentésnél egyedileg meg kell állapítani, és nem lehet összevonni.